Pomiar profilu i określanie średnicy opon
Czujniki laserowe z serii optoNCDT 1900 są stosowane do 100% kontroli bicia promieniowego i bocznego opon samochodowych i lotniczych przed ich zamontowaniem.
Dwa czujniki mierzą prostopadle do testowanych opon. Podłączenie czujnika odbywa się za pośrednictwem modułu interfejsu IF2008PCIe, który przypisuje wartości enkodera jednostki obrotowej do wartości pomiarowych czujnika. Gotowe do stosowania polecenia programowe wspomagają integrację oprogramowania.
Podczas pomiaru opona jest na krótko rozpędzana, a następnie ponownie hamowana. W ten sposób czujnik wykrywa nieokrągłości, które mogą prowadzić do uderzeń, wstrząsów, a w skrajnych przypadkach do zdzierania bieżnika, a także defekty, takie jak wgniecenia, które mogą spowodować nagłe rozerwanie opony. Zmierzone wartości mogą być wizualizowane jako profil w oprogramowaniu.
Wartości graniczne mogą być stosowane do oceny, czy opona mieści się w specyfikacji. W przeciwnym razie wykryte wady są lokalizowane, automatycznie oznaczane przez robota i zgłaszane producentowi. Jedną z mocnych stron czujników optoNCDT, które działają z laserem klasy 3R (opcjonalnie dostępny jest laser klasy 3B), jest ich wyjątkowa stabilność sygnału. Pozwala to osiągnąć optymalne wyniki na powierzchni z czarnej gumy. Kolejną zaletą jest duży zakres pomiarowy wynoszący 200 mm, który zapewnia elastyczność w odniesieniu do testowanego rozmiaru opony.